اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 32825
1399/02/27 - 10:30
ساخت خون به کمک سلول های بنیادی پرتوان القایی

سلول های بنیادی پرتوان می توانند منبعی نامحدود برای تولید خون و رفع کمبودهای مربوط به این بافت حیاتی باشند.

به گزارش بنیان به نقل از eurekaselect، با کشف سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به عنوان سلول های بنیادی با توان تمایزی بالا و به عنوان منبع نامحدود از سلول های بنیادی، تمایل زیادی برای تولید انواع مختلف سلول های تمایز یافته از جمله سلول های خونی از این سلول ها بوده است. با این حال تولید سلول های بنیادی خون ساز دارای عملکرد از سلول های بنیادی پرتوان انسانی فرایندی آهسته است که به دلیل عدم شناخت از مکانیسم های مولکولی دخیل در خون ساز طبیعی است.

در مطالعه ای مروری محققین تلاش های اخیر در زمینه تولید سلول های بنیادی خون ساز با پتانسیل پیوند طولانی مدت از سلول های بنیادی پرتوان را مرور کرده اند و این سلول های بنیادی را سنگ بنای مهمی در جهت تولید سلول های خونی دانسته اند. هم چنین در این مطالعه محققین دو خانواده مهم از فاکتورهای رونویسی را در خون سازی و تمایز به سمت سلول های خونی مهم شمرده اند که شامل پروتئین های Homeobox(HOX) و GATA است.

به نظر می رسد که این پروتئین ها تنظیم کننده های کلیدی مسیر خون سازی باشند و با کنترل زمانی و مکانی دقیق بیان آن ها بتوان سلول های بنیادی خون ساز دارای عملکردی را تولید کرد که قابلیت پیوند طولانی مدت را داشته باشند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved